Statut Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę Polskie Towarzystwo Nauk Politycznych (w dalszej części Statutu: Towarzystwo).
§ 2
1. Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz – miasto stołeczne Warszawa.
2. Towarzystwo może również prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
1. Aktywność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej wszystkich jego członków. Do prowadzenia bieżącej działalności Towarzystwo może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
2. Towarzystwo dąży do uzyskania i utrzymania statusu organizacji pożytku publicznego.
§ 4
Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2017 r. poz. 210., tekst jednolity ze zmianami). Towarzystwo posiada osobowość prawną.
§ 5
Towarzystwo może powoływać Oddziały terenowe, zwane dalej Oddziałami.
§ 6
Towarzystwo współpracuje z Komitetem Nauk Politycznych Polskiej Akademii Nauk oraz z innymi organizacjami naukowymi i społecznymi.
§ 7
Towarzystwo może być członkiem zagranicznych stowarzyszeń o tym samym lub podobnym zakresie działania.
§ 8
1. Towarzystwo używa pieczęci okrągłych: z napisem w otoku POLSKIE TOWARZYSTWO NAUK POLITYCZNYCH oraz z napisem pośrodku ZARZĄD GŁÓWNY lub ZARZĄD ODDZIAŁU W X (gdzie X oznacza miasto będące siedzibą oddziału).
2. Towarzystwo może posiadać godło i odznakę członkowską na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów.
II. CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 9
Celem Towarzystwa jest popieranie rozwoju nauk politycznych i upowszechnianie wiedzy w tym zakresie oraz wpływanie na kształtowanie kultury politycznej społeczeństwa.
§ 10
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
1) współdziałanie z właściwymi jednostkami naukowymi w zakresie rozwoju nauk politycznych;
2) współpracę z instytucjami szkolnictwa wyższego i średniego w zakresie opracowywania metod i programów nauczania;
3) rozwijanie i wykorzystywanie informacji naukowej;
4) współdziałanie z organami administracji publicznej, komitetami i instytutami Polskiej Akademii Nauk oraz innymi stowarzyszeniami naukowymi o podobnym profilu działalności;
5) prowadzenie działalności kursowo-szkoleniowej oraz wydawniczej na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów;
6) organizowanie kongresów, konferencji oraz seminariów naukowych;
7) występowanie z inicjatywą tworzenia funduszów stypendialnych;
8) przyznawanie nagród Towarzystwa za wybitne publikacje w dziedzinie nauk politycznych, za twórczy wkład w rozwój nauk politycznych oraz za popularyzację nauk politycznych, a także występowanie z wnioskami o przyznanie nagród Polskiej Akademii Nauk;
9) organizację i udział w krajowych i zagranicznych kongresach i konferencjach o tematyce odpowiadającej profilowi działalności Towarzystwa;
10) rozwijanie innych form działalności w zakresie nauk politycznych, służących realizacji statutowych celów Towarzystwa, i upowszechnianie wiedzy w tym zakresie;
11) realizację krajowych i międzynarodowych projektów badawczych.
ROZDZIAŁ III. Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 11
1. Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
1) zwyczajnych;
2) wspierających;
3) honorowych.
2. Członkiem Towarzystwa może stać się osoba fizyczna lub prawna po złożeniu pisemnej deklaracji.
§ 12
Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać osoba pełnoletnia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, pragnąca współdziałać w urzeczywistnianiu celów Towarzystwa.
§ 13
Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo do:
1) czynnego i biernego wyboru do władz Towarzystwa;
2) udziału w pracach Towarzystwa, a w szczególności w: kongresach, konferencjach, seminariach i kursach naukowych oraz zebraniach członków oddziału;
3) działania w sekcjach naukowych tworzonych przez Towarzystwo oraz w Kołach Młodych Politologów;
4) noszenia odznaki organizacyjnej.
§ 14
1. Członków zwyczajnych Towarzystwa przyjmuje właściwy Zarząd Oddziału na podstawie pisemnej deklaracji.
2. Członków zwyczajnych Towarzystwa – cudzoziemców niemających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – przyjmuje na podstawie pisemnej deklaracji Zarząd Główny.
§ 15
1. Członkiem wspierającym Towarzystwa może być osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej lub osoba prawna zainteresowana merytoryczną działalnością Towarzystwa, która zadeklaruje poparcie finansowe na rzecz Towarzystwa i zostanie przyjęta na podstawie pisemnej deklaracji przez Zarząd Główny.
2. Członek wspierający Towarzystwa ma prawo do korzystania z pomocy Towarzystwa na zasadach określonych w regulaminie uchwalonym przez Zarząd Główny.
3. Członek wspierający Towarzystwa ma prawo uczestnictwa w Walnym Zjeździe Delegatów z głosem doradczym.
4. Obowiązkiem członka wspierającego Towarzystwa jest okazywanie pomocy w realizacji celów Towarzystwa zgodnie z dobrowolnie przyjętym zobowiązaniem.
§ 16
1. Członkostwo honorowe Towarzystwa nadaje na wniosek Zarządu Głównego Walny Zjazd Delegatów osobom szczególnie zasłużonym dla Towarzystwa i rozwoju nauk politycznych. Członkostwa honorowego nie nadaje się osobom, które są członkami zwyczajnymi lub wspierającymi.
2. Członek honorowy Towarzystwa posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego z wyjątkiem uprawnień określonych w § 13 pkt 1. Ograniczenie to nie dotyczy osób, które status członka honorowego nabyły przed 26 września 2013 r.
3. Członek honorowy Towarzystwa jest zwolniony z obowiązku płacenia składek członkowskich.
§ 17
Członek zwyczajny Towarzystwa jest zobowiązany do:
1) przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
2) aktywnego udziału w realizacji celów statutowych Towarzystwa;
3) przestrzegania norm etyki zawodowej;
4) regularnego opłacania składek członkowskich w wysokości uchwalonej przez Walny Zjazd Delegatów.
§ 18
1. Członkostwo zwyczajne w Towarzystwie ustaje na skutek:
1) rezygnacji z członkostwa zgłoszonej na piśmie właściwemu Zarządowi Oddziału;
2) wykluczenia z powodu działalności na szkodę Towarzystwa;
3) wykluczenia w przypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego i wymierzenia środka karnego w postaci pozbawienia praw publicznych lub utraty pełnej zdolności do czynności prawnych;
4) wykluczenia z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich.
2. Decyzję o wykluczeniu podejmuje Zarząd Główny.
3. W przypadku gdy członek Towarzystwa zalega – pomimo pisemnego upomnienia – z opłatą składek członkowskich za jeden rok kalendarzowy, z mocy Statutu następuje jego zawieszenie w prawach członka. W okresie zawieszenia członek Towarzystwa w szczególności nie korzysta z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa. W przypadku uregulowania zaległych składek członek odzyskuje pełne prawa członkowskie z chwilą ich uregulowania.
4. W przypadku gdy okres zaległości w płatności składek członkowskich przekracza 3 lata, Zarząd Główny podejmuje uchwałę o wykluczeniu członka Towarzystwa. Przed podjęciem uchwały o wykluczeniu z powodu zaległości w płatności składek członkowskich informuje o tym fakcie członka Towarzystwa oraz Zarząd Oddziału. Powiadomienie jest kierowane w formie pisemnej pocztą elektroniczną na podany adres mailowy. Postanowienie ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5. Członkowi Towarzystwa zawieszonemu w prawach członka lub wykluczonemu z Towarzystwa przysługuje prawo odwołania do Walnego Zjazdu Delegatów. Odwołanie winno być wniesione za pośrednictwem Zarządu Głównego w terminie 14 dni od daty skutecznego zawiadomienia o zawieszeniu lub wykluczeniu. Uchwała Walnego Zjazdu Delegatów jest ostateczna.
§ 19
Od uchwały Zarządu Oddziału przysługuje członkowi prawo odwołania się do Zarządu Głównego. Od uchwały Zarządu Głównego przysługuje odwołanie do Walnego Zjazdu Delegatów. Postanowienie § 18 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§ 20
Członkostwo członka wspierającego lub honorowego ustaje na skutek:
1) dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa zgłoszonego na piśmie Zarządowi Głównemu,
2) wykluczenia z Towarzystwa na podstawie uchwały Zarządu Głównego w związku ze zmianą profilu działalności, utraty osobowości prawnej, zaniechania działalności, nieświadczenia pomocy w zadeklarowanej wysokości lub działalności na szkodę Towarzystwa. W przypadku wykluczenia stosuje się odpowiednio postanowienie § 18 ust. 5.
ROZDZIAŁ IV. Władze Towarzystwa
§ 21
1. Władzami Towarzystwa są:
1) Walny Zjazd Delegatów;
2) Zarząd Główny;
3) Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja wszystkich władz trwa trzy lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
3. Uchwały władz Towarzystwa podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, o ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej.
4. Władze Towarzystwa w przypadku ustąpienia członków tych władz mają prawo kooptacji, z tym że liczba dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby osób pochodzących z wyboru.
§ 22
1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walny Zjazd Delegatów zwoływany przez Zarząd Główny.
2. Walny Zjazd Delegatów może być zwołany w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
§ 23
1. Do kompetencji zwyczajnego Walnego Zjazdu Delegatów należy:
1) uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa;
2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego oraz Komisji Rewizyjnej;
3) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu na wniosek Komisji Rewizyjnej;
4) wybór prezesa, o ile uchwała Walnego Zjazdu Delegatów nie stanowi inaczej, członków Zarządu Głównego oraz Komisji Rewizyjnej;
5) zatwierdzanie regulaminów Zarządu Głównego i Komisji Rewizyjnej;
6) zatwierdzanie wytycznych do preliminarza budżetowego i sprawozdań finansowych;
7) nadawanie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu Głównego;
8) uchwalanie wysokości składek członkowskich;
9) podejmowanie uchwał o zmianie Statutu oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu się Towarzystwa;
10) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Głównego;
11) podejmowanie uchwał w innych sprawach istotnych dla Towarzystwa a niezastrzeżonych w Statucie do wyłącznej kompetencji innych władz Towarzystwa.
2. Określone wyżej kompetencje przysługują także nadzwyczajnemu Walnemu Zjazdowi Delegatów.
§ 24
1. Walny Zjazd Delegatów jest władny do podejmowania uchwał w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie – bez względu na liczbę osób obecnych.
2. Walny Zjazd Delegatów w drugim terminie może odbyć się tego samego dnia, natychmiast po zakończeniu terminu pierwszego. W zawiadomieniu o Walnym Zjeździe Delegatów określane są dzień i godzina rozpoczęcia obrad w pierwszym terminie oraz dzień i godzina rozpoczęcia obrad w drugim terminie.
3. Uchwały w sprawie zmian Statutu oraz rozwiązania Towarzystwa wymagają – zarówno w pierwszym, jak i w drugim terminie – większości 2/3 głosów.
§ 25
1. W Walnym Zjeździe Delegatów z głosem stanowiącym biorą udział delegaci Oddziałów wybrani na Walnych Zebraniach Członków Oddziałów. Każdy Oddział – niezależnie od liczby członków – posiada prawo delegowania na Walny Zjazd Delegatów co najmniej jednego delegata.
Delegatów na Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa wybiera się w głosowaniu tajnym według następujących zasad: 1 delegat wybierany jest na 7 członków Oddziału, z uwzględnieniem postanowienia § 16 pkt 2, które stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy liczba uprawnionych do głosowania członków Oddziału nie jest podzielna przez 7, może być wybrany dodatkowy delegat. Dodatkowy delegat wybierany jest, gdy po dokonanym podziale liczby członków Oddziału przez 7 pozostaje poza podziałem co najmniej 4 członków Oddziału. Wyboru delegatów dokonuje się co najmniej na dwa miesiące przed terminem Walnego Zjazdu Delegatów. Postanowienie to stosuje się odpowiednio w przypadku konieczności uzupełnienia składu delegatów przed nadzwyczajnym Walnym Zjazdem Delegatów, z tym że ostateczna data uzupełnienia składu delegatów może zostać uchwałą Zarządu Głównego określona w krótszym terminie.
2. W Walnym Zjeździe Delegatów z głosem doradczym udział biorą:
1) członkowie ustępujących władz Towarzystwa oraz honorowi i wspierający członkowie Towarzystwa;
2) zaproszeni goście.
§ 26
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zjazdu Delegatów Zarząd Główny zawiadamia delegatów pocztą elektroniczną na co najmniej 21 dni przed planowanym Walnym Zjazdem Delegatów.
§ 27
1. Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów może być zwołany z inicjatywy Zarządu Głównego, Komisji Rewizyjnej lub na wniosek 1/3 liczby Zarządów Oddziałów,
2. Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów jest zwoływany przez Zarząd Główny w terminie 6 tygodni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których został zwołany.
§ 28
1. Zarząd Główny wybierany jest przez Walny Zjazd Delegatów i liczy 10 członków. Zarząd Główny tworzą: Prezes PTNP, 4 Wiceprezesów PTNP, Skarbnik PTNP, Sekretarz PTNP oraz członkowie Zarządu Głównego PTNP.
Wiceprezesów PTNP, Skarbnika PTNP i Sekretarza PTNP Zarząd Główny wybiera ze swego grona.
2. Wybór Prezesa PTNP następuje bezwzględną większością głosów. W sytuacji, w której żaden z kandydatów nie uzyska bezwzględnej większości głosów, przeprowadza się kolejne głosowanie z udziałem dwóch kandydatów, którzy w poprzednim głosowaniu uzyskali największą liczbę głosów. W przypadku gdy żaden z kandydatów nie uzyska wymaganej większości głosów, przewodniczący Walnego Zjazdu Delegatów zarządza kolejne głosowanie oraz ponowne zgłaszanie kandydatur.
3. Ukonstytuowanie się Zarządu Głównego winno nastąpić nie później niż w ciągu siedmiu dni od daty dokonanego wyboru.
§ 29
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
1) kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami Statutu, wytycznymi i uchwałami Walnego Zjazdu Delegatów;
2) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
3) uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu;
4) zatwierdzanie sprawozdania finansowego;
5) powoływanie i rozwiązywanie Oddziałów oraz sekcji naukowych i nadzorowanie ich działalności;
6) uchwalanie regulaminów wewnętrznych;
7) podejmowanie uchwał w sprawie członkostwa, jego zawieszenia lub ustania;
8) występowanie z wnioskami do Walnego Zjazdu Delegatów o nadanie członkostwa honorowego;
9) podejmowanie uchwał o przystąpieniu do stowarzyszeń zagranicznych;
10) zarządzanie majątkiem i funduszami;
11) podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego Towarzystwa;
12) nadzór nad realizacją projektów badawczych;
13) podejmowanie uchwał w innych sprawach istotnych dla Towarzystwa a niezastrzeżonych w Statucie do kompetencji innych władz Towarzystwa.
§ 30
1. Uchwały Zarządu Głównego zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, w tym Prezesa PTNP lub jednego z Wiceprezesów PTNP. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa PTNP.
2. Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy.
3. W przypadku pilnej konieczności podjęcia przez Zarząd Główny decyzji, w tym przyjęcia uchwały, zajęcia stanowiska lub przedłożenia opinii, decyzja Zarządu Głównego może być podjęta w formie głosowania w trybie elektronicznym – przy pomocy poczty elektronicznej.
4. Przedmiot głosowania elektronicznego określa Prezes PTNP w formie listu elektronicznego przesyłanego na adresy mailowe członków Zarządu Głównego. Z uzgodnień dokonanych w takim trybie sporządza się protokół, do którego dołącza się wydruki korespondencji i stanowisk poszczególnych członków Zarządu Głównego.
§ 31
Komisja Rewizyjna składa się z 5–7 członków, którzy ze swojego grona wybierają przewodniczącego i jego zastępcę.
§ 32
1. Komisja Rewizyjna powołana jest do przeprowadzania co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności.
2. Komisja Rewizyjna ma prawo występować do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądać wyjaśnień.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Głównego z głosem doradczym.
§ 33
Szczegółowy zakres działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin zatwierdzony przez Walny Zjazd Delegatów.
§ 34
1. Spory wynikłe pomiędzy członkami Towarzystwa rozstrzygane są przez Zarząd Główny i Zarządy Oddziałów.
2. Od uchwał Zarządu Oddziału w sprawach sporu między członkami Towarzystwa oraz uchwał Zarządu Głównego przysługuje odwołanie w trybie określonym w § 19.
ROZDZIAŁ V. Oddziały terenowe Towarzystwa
§ 35
1. Terenowymi jednostkami organizacyjnymi Towarzystwa są Oddziały powoływane na podstawie uchwały Zarządu Głównego w miejscowości, w której funkcjonuje szkoła wyższa. Oddział powoływany jest w przypadku zrzeszenia się co najmniej 6 członków.
2. Teren działalności Oddziału i miejsce siedziby uchwala Zarząd Główny.
§ 36
Władzami Oddziału są:
1) Walne Zebranie Członków Oddziału;
2) Zarząd Oddziału;
3) Komisja Rewizyjna Oddziału.
§ 37
1. Najwyższą władzą Oddziału jest Walne Zebranie Członków Oddziału zwoływane przez Zarząd Oddziału. W Walnym Zebraniu Członków Oddziału mają prawo uczestniczyć członkowie zwyczajni i honorowi Oddziału oraz – z głosem doradczym – osoby zaproszone przez Zarząd Oddziału. Do posiedzeń Walnego Zebrania Członków Oddziału stosuje się odpowiednio postanowienia § 21 pkt 2–3 oraz § 24 pkt 1–2.
2. Władze Oddziału w przypadkach ustąpienia członków tych władz mają prawo kooptacji, z tym, że liczba dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby osób pochodzących z wyboru.
§ 38
1. Zarząd Oddziału składa się z Prezesa Oddziału, Sekretarza Oddziału i Skarbnika Oddziału oraz – jeśli zachodzi taka potrzeba – z 1 lub 2 Wiceprezesów Oddziału i pozostałych członków Zarządu Oddziału.
2. Zarząd Oddziału liczy 3–7 członków.
3. Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 3–5 członków.
§ 39
Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
1) kierowanie działalnością Oddziału zgodnie z postanowieniami Statutu, uchwałami Walnego Zjazdu Delegatów, wytycznymi Zarządu Głównego oraz uchwałami Walnego Zebrania Członków Oddziału;
2) reprezentowanie Oddziału na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
3) uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej Oddziału;
4) uchwalanie preliminarza i budżetu Oddziału;
5) zatwierdzanie sprawozdania finansowego;
6) uchwalanie regulaminów wewnętrznych;
7) występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami o nadanie członkostwa honorowego;
8) podejmowanie uchwał w innych sprawach istotnych dla Oddziału lub Towarzystwa a niezastrzeżonych w Statucie do kompetencji innych władz Towarzystwa.
§ 40
Oddziały Towarzystwa nie posiadają osobowości prawnej i nie podlegają odrębnemu wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego.
§ 41
1. W przypadku, gdy działalność Oddziału rażąco narusza przepisy prawa lub Statut Zarząd Główny może podjąć uchwałę o powołaniu Zarządu Komisarycznego Oddziału po zasięgnięciu opinii danego środowiska. Zarząd Komisaryczny Oddziału powołuje się na okres niezbędny do usunięcia nieprawidłowości wskazanych wyżej, nie dłużej jednak niż na jeden rok.
2. W przypadku gdy w okresie wskazanym w ustępie poprzedzającym podjęte działania naprawcze będą bezskuteczne, Zarząd Główny może podjąć decyzję o rozwiązaniu Oddziału. Zarząd Główny może podjąć także decyzję o rozwiązaniu Oddziału z własnej inicjatywy, w przypadku gdy liczba członków Oddziału zmniejszyła się tak, że liczy on mniej niż 6 osób.
3. Rozwiązanie Oddziału może także nastąpić na podstawie wniosku Walnego Zebrania Członków Oddziału przyjętego bezwzględną większością głosów.
4. Wniosek w sprawie rozwiązania Oddziału przez Zarząd Główny może złożyć także Zarząd Oddziału w przypadku, gdy liczba członków Oddziału zmniejszyła się tak, że liczy on mniej niż 6 osób.
ROZDZIAŁ VI. Fundusze i majątek Towarzystwa
§ 42
1. Fundusze Towarzystwa pochodzą:
1) ze składek członkowskich;
2) z wydawnictw, subwencji, dotacji, darowizn i zapisów;
3) z wpływów z działalności statutowej;
4) z innych źródeł, w szczególności z kosztów pośrednich wynikających z umów o finansowanie projektów badawczych.
2. Dla ważności pism dotyczących praw i obowiązków Towarzystwa wymagane jest współdziałanie dwóch osób: Prezesa PTNP lub jednego z Wiceprezesów PTNP oraz Sekretarza PTNP lub Skarbnika PTNP lub upoważnionego członka Zarządu Głównego PTNP.
§ 43
Oddziały mają prawo do wykorzystania na realizację swoich zadań statutowych równowartości 20% odprowadzanych składek członkowskich. Zasady wydatkowania środków określa Zarząd Główny.
ROZDZIAŁ VII. Zmiana statutu i rozwiązanie się Towarzystwa
§ 44
Uchwałę w sprawie zmiany Statutu podejmuje Walny Zjazd Delegatów większością 2/3 głosów delegatów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, z uwzględnieniem postanowień § 24.
§ 45
1. Uchwałę o rozwiązaniu się Towarzystwa podejmuje Walny Zjazd Delegatów większością 2/3 głosów delegatów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, z uwzględnieniem postanowień § 24.
2. Uchwała Walnego Zjazdu Delegatów o przeznaczeniu majątku Towarzystwa podlega zatwierdzeniu przez władzę rejestracyjną.